Wycena użycia fontu w dużym projekcie potrafi przyprawić o zawrót głowy. O ile wycena licencji desktopowej do druku jest dość prosta, w złożonych projektach trzeba uwzględnić kilka czynników, które wpływają na finalny koszt zakupu licencji.
Dlatego w tym artykule opowiem Ci co musisz wziąć pod uwagę oraz jak dobrze wycenić koszt użycia fontu w projekcie. Oto moje wskazówki.
KROK 1. Zakres znaków
To bardzo ważny etap, choć często pomijany, ale od niego może zależeć czy użyjesz tego fontu.
Chodzi o to, że fonty oferują różny zakres znaków. Są takie, które mają tylko podstawowe znaki (czyli polskich znaków w nich nie będzie), inne natomiast mają cyrylicę czy obsługują znaki 55 języków.
Jeżeli tworzysz materiały w konkretnym języku – upewnij się, że font oferuje znaki, które będą Ci potrzebne.
Dlaczego to takie ważne?
Jeśli nie ma tych znaków – będziesz musiał zlecić ich stworzenie na zamówienie lub zmienić font. Tak czy inaczej będzie to wymagało to dodatkowego czasu i/lub pieniędzy.
KROK 2. Jakie materiały tworzysz?
W zależności od tego w jakich materiałach znajdzie się font, możesz potrzebować różnego rodzaju licencji. Odpowiedz sobie zatem na pytanie: w jakich materiałach będzie użyty font?
Mogą to być:
• materiały drukowane,
• statyczne obrazki które trafią na stronę www/do aplikacji mobilnej,
• tekst w spocie reklamowych
• tekst na stronach www (fonty webowe),
• ebook lub elektroniczny magazyn,
• dynamiczny tekst w aplikacji mobilnej,
• inne.
W zależności od tego jak i gdzie użyjesz fontu, możesz potrzebować innej licencji. Najpierw wypisz wszystkie materiały i sposób użycia fontu – będziesz tego potrzebować w kolejnych krokach.
KROK 3. Sprawdzenie licencji
Mając przed sobą listę z poprzedniego punktu – wejdź na stronę gdzie chcesz dokonać zakupu. Sprawdź jakie licencje są dostępne i jakie są ich warunki.
Każdy twórca może oferować inne licencje, dlatego tak ważne jest sprawdzenie modelu licencjonowania, który jest dostępny.
Może się okazać, że wybranego fontu nie możesz użyć w aplikacji, bo nie ma takiej licencji. Warto to sprawdzić jak najwcześniej.
Co więcej – musisz znać ilości które podasz przy zakupie fontu. Co to oznacza?
Zazwyczaj:
• Licencję desktopową kupuje się dla każdego komputera w firmie.
• Licencję na fonty webowe – na 1 domenę i szacunkową miesięczną ilość odsłon strony miesięcznie.
• Licencję na ebook – na 1 wydanie książki czy magazynu.
I tak dalej. Sprawdź jak wyceniane są licencje tego konkretnego twórcy i ile musisz ich kupić.
Jeśli masz wątpliwości co do samej treści licencji – napisz szybko do twórcy fontu i wyjaśnij czy licencja pokrywa Twoje planowane użycie fontu. To bardzo ważne – zawsze musisz mieć pewność, że działasz zgodnie z licencją.
KROK 4. Ilość odmian
Pamiętaj, że płacisz osobno za każda odmianę fontu. Jeśli zatem w projekcie użyłeś trzech odmian, czyli: Light, Italic, Medium to mnożysz koszt zakupu licencji przez trzy.
Po prostu płacisz za każdą odmianę.
Wiele osób jest zaskoczonych, ale tak, każda odmiana jest traktowana jak osobny font i za każdą z nich zapłacisz osobno. Sprawdź zatem ile odmian użyłeś i zastanów się ile z nich będziesz potrzebował – od tego zależy finalny koszt zakupu licencji.
KROK 5. Jak to obliczyć?
Przedstawię przykładową wycenę.
Załóżmy, że pracujesz dla Agencji Reklamowej i projektujesz materiały dla niemieckiej firmy motoryzacyjnej, która wchodzi na polski rynek.
Tworzysz dla nich:
• materiały drukowane,
• spot reklamowy,
• stronę www,
• aplikację mobilną.
Użyłeś fontu Lato (darmowy więc tutaj nie poniesiesz kosztów) oraz Cervo, odmiany: Light, Italic, Medium.
Sprawdziłeś już, że font posiada potrzebne znaki.
Znasz sposób użycia fontów w materiałach – są to:
• materiały drukowane,
• spot reklamowy – grafika,
• strona www – jako font webowy,
• aplikacja mobilna – dynamiczny tekst, będzie konieczne osadzenie fontu.
Czytasz licencję i widzisz, że licencja desktopowa pozwala na użycie w spocie reklamowym oraz materiałach drukowanych. Musisz kupić licencję dla 50 stanowisk w firmie – głównie grafików.
Znasz też model licencjonowania – są dostępne licencje na fonty webowe i na aplikację, czyli wszystko czego potrzebujesz.
Wiesz, że potrzebujesz trzech odmian fontu i nie da się tego przeskoczyć. Trudno, kupisz tyle licencji ile będzie trzeba.
Wycena będzie wyglądała następująco:
1. Licencja desktopowa – materiały drukowane, spot reklamowy
Koszt zakupu 1 odmiany dla 50 stanowisk: $112.50
Koszt zakupu 3 odmian dla 50 stanowisk: $112.50 * 3 = $337.50
2. Licencja webowa – użycie w tekście strony www, założenie: 1mln odsłon miesięcznie, 1 domena
Koszt zakupu 1 odmiany na 1 stronę przy 1mln odsłon miesięcznie: $125
Koszt zakupu 3 odmian na 1 stronę przy 1mln odsłon miesięcznie: $125 * 3 = $375
3. Licencja na aplikację – aplikacja mobilna (jeden tytuł)
Koszt zakupu 1 odmiany na aplikację mobilną: $125
Koszt zakupu 3 odmian na aplikację mobilną: $125 * 3 = $375
Łączny koszt zakupu wszystkich licencji wyniesie:
• Licencja desktopowa $337.5
• Licencja webowa $375
• Licencja na aplikację $375
SUMA: $1087.50
Podsumowanie
Nie było tak strasznie, prawda?
Ciekawa jestem czy uważasz, że $1087.50 to dużo za użycie fontu w projekcie? Często to słyszę. Czasem gdy Klient zobaczy kwoty – rezygnuje i każe szukać fontu podobnego, najlepiej z Google Fonts, bo są darmowe. Ale fonty tyle kosztują, bo ktoś włożył mnóstwo pracy w to jak wyglądają. I musi na tym zarabiać, prawda? :)
Oczywiście to jest tylko przykład, żeby pokazać Ci jak wygląda wycena i jak to dobrze policzyć gdy planujesz sam kupić licencje. Przy zakupie kilku licencji w pakiecie zazwyczaj zapłacisz mniej.
Kupując różne licencje, w dużej firmie i do dużych projektów trzeba bardzo dokładne przygotowywać takie wyceny. Najważniejsze to zrobić to jak najwcześniej – w pośpiechu można zapomnieć o wielu rzeczach!