geografia i licencjonowanie

Geografia i licencjonowanie – co mają wspólnego?

Więcej niż Ci się wydaje! :)

Licencje kryją w sobie wiele pułapek. Jedną z nich jest ograniczenie dotyczące lokalizacji geograficznej. Takie sformułowanie niejednokrotnie pojawia się w licencjach desktopowych i wiele osób po prostu je pomija. Ale o ile mając jednoosobową działalność możesz czuć się bezpiecznie, to większe firmy powinny sprawdzać licencje również pod tym kątem.

Wiesz już z poprzedniego wpisu, że licencję desktopową kupujesz na określoną ilość (na przykład) stanowisk dla jednej firmy. Często trafiam na zapis, który dodatkowo definiuje, że komputery na których zainstalujesz font muszą się znajdować w jednej lokalizacji geograficznej. Omówię to na przykładzie licencji firmy Lucas Fonts:

LucasFonts gives you the right to use the enclosed font software on one (1) printer and up to five (5) computers at a single geographic location.

Jak widzisz, w powyższym fragmencie pojawia się informacja, że możesz zainstalować font na komputerach „at a single geographic location”, czyli tylko i wyłącznie w jednym miejscu, jednej lokalizacji geograficznej.

Dla przykładu – jeżeli w Twojej firmie pracuje dziesięciu grafików, ale ośmiu w siedzibie firmy w Krakowie i dwóch w warszawskim oddziale, to nie wystarczy, że kupisz jedną licencję na 10 stanowisk. Ta licencja pozwala na zainstalowanie fontu na komputerach znajdujących się tylko w jednej lokalizacji geograficznej. Kraków i Warszawa to dwie lokalizacje. Prawdopodobnie będziesz musiał kupić dwie osobne licencje dla każdego oddziału. Jakie konkretnie licencje i co dokładnie zrobić dowiesz się z treści licencji lub od producenta.

Ważne jest, żebyś przy zakupie licencji desktopowej brał pod uwagę, że może się w niej pojawić zapis o lokalizacji geograficznej.

A co z laptopami?

Idąc tym tropem, możesz zacząć zastanawiać się co z instalacją fontu na laptopie? Jest urządzeniem przenośnym, można go zabrać wszędzie, więc zmienia lokalizację :)

Niektóre licencje to precyzują – przykład poniżej (licencja fontu Expose):

For example 5 users are authorised to install and use the Font Software on their five (5) portable devices and their five (5) desktop or workstation type devices in a single location.

W powyższej licencji masz dodatkowo informację, że jeżeli kupisz font dla pięciu użytkowników, mogą go zainstalować na laptopie oraz komputerze stacjonarnym. Ale bądź ostrożny – oznacza to, że to jeden użytkownik może mieć font zainstalowany na komputerze stacjonarnym i laptopie. Tylko ten jeden użytkownik. Czyli dotyczy to osób, które mają zarówno komputer stacjonarny i laptopa. Czasem pojawia się dodatkowy zapis mówiący o tym, że font nie może być używany na obu komputerach równocześnie. Tak czy inaczej – to bardzo fajny bonus.

Podsumowując

Zapisy ograniczające instalację fontu mogą dotyczyć lokalizacji geograficznej czy też “business entity”, “single geographic location” lub po prostu “single location”. Wszystkie te sformułowania odnoszą się do jednego miejsca, w którym znajdują się komputery, na których zainstalujesz font. Bądź czujny i sprawdzaj czy w licencji którą kupujesz widnieje taki zapis.

 

Jeżeli pracujesz w firmie, która ma oddziały w kilku miastach – pamiętaj o tym. Jeśli znasz kogoś kto pracuje w takiej firmie – prześlij mu ten artykuł, żeby miał świadomość takiego ograniczenia. Warto dzielić się wiedzą, dlatego nie zachowuj go tylko dla siebie :)

Share: