7 zaskakujących ograniczeń w licencjach

Fontowe licencje kryją w sobie wiele niespodzianek. Jest z nimi trochę jak z pudełkiem czekoladek, o którym mówił Forrest Gump – „nigdy nie wiesz, na co trafisz”.

I tak właśnie jest – gdy zaczynam czytać licencję, nie wiem co tym razem mnie zaskoczy i na jakie ograniczenia trafię.

Dziś chciałabym Ci zaprezentować kilka zapisów, których ja w licencji się nie spodziewałam.

Dodam tylko, że są to wyłącznie licencje desktopowe.

1. Roczny przychód firmy

Na pierwszy strzał nowość, ale widziana przeze mnie już kilkakrotnie, a mianowicie ograniczenie rocznego przychodu firmy.

If the yearly gross revenue of the licencee exceeds € 3,000,000, the licencee is not allowed to use our fonts in their logo, in television broadcasts, cinema movies or in internet streams. Furthermore the licencee may not use our fonts for products that reproduce letter shapes like, for example, house numbers, stamps, craft templates or punched letters. Usage of this sort requires an enlarged and customised licence and, if you are in doubt, contact us for more information.

pełna treść licencji dostępna tutaj

O co chodzi?
Jeżeli roczny przychód firmy dla której projektujesz materiały przekracza limit wymieniony w licencji, musisz kupić osobną licencję na takie użycie. Ta zwykła – desktopowa – nie wystarczy.

W tym przypadku producent chce prawdopodobnie uniknąć kupowania przez firmy licencji na jedno stanowisko do stworzenia logotypu międzynarodowej korporacji. Dzięki temu mogą uzyskać większe wynagrodzenie za użycie fontu w dużym projekcie.

2. Użycie pojedynczego znaku

Wiele firm zastrzega w licencjach, że pojedyncze litery nie mogą być głównym elementem projektu, a jedynie fragmentem większej całości. Przykładowo nie możemy tworzyć koszulek jedynie z napisami czy kubków z jednym znakiem. Podobnie jest z innymi gadżetami z jedną tylko literą. Wymaga to zakupu dodatkowej licencji.

§ 6 USAGE OF GLYPHS
A special license is required when the font software or one single glyph of the font software is used to create a logotype or a product to be sold, or if the usage of the fonf adds value to a commercial product (i. e. if a single glyph is printed on a T-shirt).

pełna treść licencji dostępna tutaj

3. Liczba odbiorców pliku PDF

Osadzenie fontu w pliku PDF to częsta praktyka i bardzo powszechny jest zapis, który na to pozwala. Warunkiem jest takie zabezpieczenie pliku, żeby nikt nie mógł dokonać ekstrakcji fontu – ta odpowiedzialność spoczywa na licencjobiorcy.

Ale w licencji firmy House Industries widnieje też ograniczenie ilości osób, którym możesz wysłać taki plik. Konkretnie jest to 100 osób – nie więcej.

b. Embedding in documents for the purpose of: i. Proofing or distribution to fewer than 100 people;

pełna treść licencji dostępna tutaj

Nie wiem w jaki sposób producent mógłby to sprawdzić, ale jest to wymóg, który musisz spełnić chcąc działać legalnie.

4. Cel użycia fontów

W licencji firmy Hanoded pojawia się zapis zabraniający użycia fontów w materiałach które promują między innymi niezdrowy styl życia, rasizm, terror. Nie mogą ich użyć osoby projektujące dla firm zaangażowanych w handel zwierzętami, futrem czy niszczenie zasobów naturalnych.

Zapis jest długi, a ograniczeń – sporo.

Dotyczą one nie tylko zakresu działalności firm, ale także celu kampanii czy wykorzystania materiałów w których fonty zostaną użyte.

Hanoded Font Software may NOT be used for the following purposes:
i. pornographic, derogatory, defamatory or racist material (in any form, printed or virtual);
ii. activities in support of or depictions of child abuse, child pornography or in activities that use, foster or promote child labour;
iii. use by individuals or companies involved in any abuse and/or destruction of natural resources and/or habitat, logging (even legal), palm oil exploitation/harvesting, tuna fishing, whaling, animal or human trafficking, oil and/or gas drilling or the transporting and mining of such products or persons;
iv. use by individuals or companies promoting an unhealthy lifestyle , including, but not limited, to fast food, energy drinks, foods containing GM ingredients);
v. use by companies or persons involved in Genetic Modification / Genetic Alteration of organisms;
vi. use by individuals or companies involved in fur trade, or making use of fur;
vii. use by missionaries, individuals or institutions of any creed or faith for the purpose of converting others to their creed or faith;
viii. use in navigation devices, embedding and Webfont use; and
ix. use to instigate or support of terror, hate, intolerance, fear or racism.

pełna treść licencji dostępna tutaj

W pierwszej chwili byłam zaskoczona widząc takie zakazy, ale myślę, że są one zgodne z przekonaniami osób, które zaprojektowały fonty. W ten sposób być może próbują zwrócić uwagę na problematyczne sprawy, działając równocześnie w zgodzie z własnym sumieniem.

5. Zapis o możliwym audycie, czyli mogą Cię sprawdzić

Audit.
During the term of this Agreement, Licensor may require Licensee to provide the addresses of all locations where the Licensed Software is installed.

pełna treść licencji dostępna tutaj

Osoby lub firmy kupujące licencje na fonty nie zawsze mają świadomość tego, że użycie przez nich fontów może zostać skontrolowane. W szczególności gdy w licencji pojawia się zapis o audycie, który może przeprowadzić producent. Musisz wtedy przedstawić materiały w których użyłeś fontu oraz udowodnić, że używasz go zgodnie z licencją. W ten sposób firmy informują, że mają takie prawo i mogą z niego skorzystać.

6. Kampanie religijne i polityczne

Ten przykład częściowo pokrywa się z zapisem o przekonaniach. Tutaj jednak firma ograniczyła się do kampanii religijnych oraz politycznych podkreślając, że każde takie użycie wymaga ich zgody. Nie jest więc całkowicie zabronione, a grafik na pewno będzie musiał wyjaśnić jak konkretnie chce użyć ich fontu i wtedy być może uzyska zgodę.

7. Special Licenses. Uses of the Font Software, as noted below, is NOT permitted without first obtaining a special license:
(…)
h) RELIGIOUS OR POLITICAL CAMPAIGN USES WITHOUT EXPRESS WRITTEN PERMISSION.

pełna treść licencji dostępna tutaj

Mimo wszystko zapisy dotyczące przekonań są dla użytkowników problematyczne, ponieważ wymagają pilnowania użycia fontu w różnych kampaniach na przestrzeni lat.

7. Ilość wydruków

Ostatni przykład to ograniczenie ilości wydruków czy też materiałów w których pojawia się font. Bywa, że bardzo trudno to oszacować, w szczególności na początku projektu gdy jeszcze nie znamy wszystkich założeń. Lub gdy jest to kampania międzynarodowa czy nawet ogólnokrajowa.

Zakładając że tworzysz napis, który pojawi się na kubkach, ulotkach, billboardach, w gazetach i w menu restauracji, musisz zsumować ilość wszystkich tych materiałów. Jeżeli przekroczysz limit dopuszczalny w licencji – musisz zwrócić się do producenta z prośbą o wycenę rozszerzenia licencji.

7. Special Licenses. Uses of the Font Software, as noted below, is NOT permitted without first obtaining a special license:
(…)
g) USE ON PRODUCTS FOR SALE IN AMOUNTS OVER 500,000 UNITS WITHOUT THE PURCHASE OF A SPECIAL LICENSE.

pełna treść licencji dostępna tutaj

Jest to moim zdaniem kolejna próba rozróżnienia użycia fontu w niewielkich kampaniach lub przez małe firmy, od użycia w dużych kampaniach na których firmy zarabiają mnóstwo pieniędzy. Również na ostatniej konferencji ATypI padały stwierdzenia iż jest to pewna niesprawiedliwość gdy firma która zarabia na projekcie niewiele płaci za font tyle samo co firma, która wykorzystuje font w międzynarodowej kampanii. Wydaje mi się, że są to próby dodatkowego obciążania finansowo dużych firm oraz tych, które używają fontów w dużych projektach. Ale czy słusznie?

PODSUMOWANIE

Na koniec chcę zwrócić Twoją uwagę na to, że mimo iż licencję na font kupujesz zazwyczaj raz, używasz jej w wielu projektach i przez długie lata. Przeczytanie jej tylko raz nie wystarczy.

Zważając na zapisy powyżej musisz mieć świadomość, że to czy możesz użyć fontu w projekcie może zależeć od obszaru działalności Twojego klienta.

Lub jego przychodów.

Lub od rodzaju kampanii do której tworzysz materiały.

Dlatego pamiętaj: ZAWSZE i przy okazji KAŻDEGO projektu czytaj licencję – pozwoli Ci to uniknąć nielegalnego użycia fontów.

Share: