5 rodzajów licencji, które warto znać

Jeszcze kilka lat temu dużo łatwiej było kupić licencję na użycie fontu – była tylko licencja, desktopowa. I tyle. Bo kiedyś fonty były używane przede wszystkim do druku i tworzenia grafik.

Skąd się wzięły licencje który mamy obecnie i jak się w tym nie pogubić?

Wraz z postępem technologicznym zaczęto używać fontów też „do digitalu”. Nie lubię tego określenia, bo jest to bardzo szerokie pojęcie, a przy zakupie licencji ważne jest jak konkretnie font został użyty, czyli:
•    w jakich materiałach? (video, baner flash, druk ulotek, logotyp, napisy na kubkach, tekst na stronie www, aplikacja mobilna, aplikacja webowa, ebook, gra komputerowa itd.)
•    w jaki sposób? (tekst jako grafika, tekst tworzony dynamicznie który wymaga osadzenia fontu – na przykład w aplikacji mobilnej, umieszczenie fontu na serwerze w celu generowania plików PDF itp.)

Niemniej jednak fonty były coraz częściej używane w sposób niezdefiniowany w licencjach desktopowych, które były dostosowane do zapisów dotyczących druku oraz tworzenia grafik, obrazków, plików PDF. Musiały więc powstać dodatkowe licencje, które będą odpowiedzią na pytania użytkowników czy mogą użyć fontu w banerach flash, stworzyć napis w filmie czy umieścić font w grze, która pojawi się na stronie internetowej. Więc w odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników, producenci stworzyli kilka licencji.

Zwróć uwagę, że każdy twórca fontu czy producent może oferować inne licencje. Nie ma przymusu posiadania takich rodzajów licencji, które wymieniam poniżej. Przez to musisz zawsze sprawdzać jakie licencje są dostępne i jakie są ich warunki. Taka dowolność komplikuje zakup, ale poradzisz sobie – wystarczy sprawdzić ofertę konkretnej firmy czy autora fontu.

A oto lista pięciu najczęściej spotykanych licencji na zakup fontu.

1. Desktopowa

O niej pisałam już w poprzednich wpisach – tutaj i tutaj. Jest to podstawowa i najstarsza licencja, która pozwala ona na zainstalowanie fontu i używanie go w programach graficznych. Dzięki temu możesz użyć fontów na tej licencji do druku oraz do tworzenia grafik.

2. Webowa

Ta licencja pozwoli Ci na użycie fontu na stronie internetowej poprzez atrybut @font-face. Dzięki temu nie musisz wrzucać obrazków z niestandardowym fontem, tylko możesz stworzyć napis, który możesz zaznaczyć, skopiować. Będzie ona potrzebna w szczególności przy długich tekstach na stronie, których nie można zastąpić obrazkiem oraz stronach responsywnych, które muszą wyglądać tak samo na wszystkich urządzeniach.

3. Na aplikację

Dzięki niej możesz osadzić font w aplikacji mobilnej, którą tworzysz. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w których nie wystarczy Ci użycie fontów systemowych telefonów/tabletów na których ma być uruchamiana aplikacja. Wtedy font musi trafić na urządzenie wraz z aplikacją, dlatego musisz go w niej „osadzić”, czyli po prostu do niej dołączyć. Dzięki tej licencji możesz użyć fontu w dynamicznym tekście, czyli przykładowo gdy użytkownik w grze wpisuje swoje imię, które następnie wyświetla się wybranym przez Ciebie, niestandardowym krojem.

4. Na serwer

W tym przypadku chodzi przede wszystkim o oprogramowanie działające w strukturze klient-serwer, służące tworzeniu spersonalizowanych produktów. Chodzi więc o sytuację, w której wymagana jest instalacja fontu na serwerze, żeby stworzyć jakiś produkt. Może to być na przykład oprogramowanie pozwalające na tworzenie własnych elektronicznych pocztówek, faktur w formacie PDF, wizytówek, napisów na kubkach czy innych gadżetach.

5. Na e-publikację

Żeby stworzyć publikację elektroniczną, niezależnie od tego czy będzie to tygodnik, miesięcznik, książka czy gazetka, musisz użyć jakiegoś fontu. I jeżeli jest to font komercyjny, musisz kupić licencję na jego użycie. Zazwyczaj licencje są sprzedawane na konkretną nazwę

 

Pamiętaj, że choć podobne rodzaje licencji występują u wielu twórców fontów i producentów, to treść licencji i zasady użycia będą się różnić. Podobnie jak warunki zakupu. Przykładowo u jednego producenta kupisz licencję na aplikację, która pozwala na nielimitowaną ilość instalacji aplikacji przez użytkowników, podczas gdy inny narzuci limit 100 000 instalacji. Dlatego zawsze czytaj licencje przed zakupem i sprawdź jakie są warunki konkretnych licencji!

 

Zaczynając swoją przygodę z fontami nie miałam pojęcia, że istnieją takie licencje i jak powinnam je kupować. A czy Ty zawsze wiesz jaką licencję musisz kupić? Co sprawia Ci największą trudność? Podziel się tym w komentarzu!

 

Share: